Què és el constructivisme?
És la idea que defensa que l’individu és una construcció pròpia que es va produint
dia a dia com a resultat de la interacció entre l’ambient i les disposicions internes.
En conseqüència, el coneixement és una construcció del ésser humà que depèn de
dos aspectes fonamentals:
-
Els
coneixements previs.
-
L’activitat
externa o interna que l’aprenent realitza al respecte.
La concepció del model constructivista de l’aprenentatge escolar defensa la
idea que la finalitat de l’educació que s’imparteix en les institucions
educatives és promoure els processos de creixement personal de l’infant.
La meva intervenció l’he plantejat des d’un model constructivista. Tal i
com diu Coll (1990), la concepció constructivista s’organitza al voltant de
tres idees fonamentals:
1- L’infant
es el responsable últim del seu propi procés d’aprenentatge.
2- L’activitat
mental constructiva de l’infant s’aplica a continguts que tenen ja un grau considerable d’elaboració.
3- La
funció del docent/psicopedagog és la d’encaminar els processos de construcció
de l’infant amb el saber col·lectiu culturalment organitzat.
Així doncs, a l’hora de plantejar les diferents activitats en la meva
intervenció, intentaré provocar que sigui l’infant el que busqui el procés d’aprenentatge
que vagi construint els seus esquemes de coneixement propis amb les seves
experiències educatives anteriors, esquemes que possibilitaran la interpretació
dels nous coneixements. Per tant, per introduir un nou coneixement, cal
partir dels seus coneixements previs, i tenir en compte què és capaç de fer
sol, i què pot aprendre amb l’ajuda d’altres persones, ja sigui observant-les,
imitant-les, col·laborant, seguint consignes... La distancia entre allò que es
pot fer sol i amb ajuda, es el que Vigotsky anomena Zona de Desenvolupament Pròxim (ZDP). El procés de construcció del nou
aprenentatge, en relació amb el que ja sap, facilita a l’alumnat poder
atribuir-li un significat, és a dir, fer-ne un aprenentatge significatiu, que a la vegada està molt vinculat a la
funcionalitat del mateix, a la seva utilitat, resumint, amb la possibilitat que
puguin ser utilitzats en altres ocasions. En aquest procés, la interacció entre
professor, alumnes i activitats d’aprenentatge estarà mediatitzada pel
llenguatge, a través del diàleg i la negociació en el que s’anomena Triangle interactiu, i que identifica a
professor, alumne i continguts, com a elements bàsics i necessaris per a
aconseguir l’aprenentatge significatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada