diumenge, 6 de desembre del 2015

ANAMNESI

Quan ve una família, amb una demanda del centre on estudia el seu fill o filla, o amb una demanda pròpia perquè miris, valoris i diagnostiquis a l’infant, el primer contacte que tens amb aquests és molt important per encaminar la teva actuació. Totes les dades que recullis en aquella primera entrevista poden ser clau i fonamentals per a passar un tipus de proves o per justificar i explicar possibles resultats.
És per això que des del centre AnCel, l’anamnesi que es fa és molt complert. L’Ana m’ha ensenyat un anamnesi que van fer als pares de justament el K. a partir d’aquest m’han invitat a que jo elabori el meu propi anamnesi per si el dia de demà em trobo que he de fer una primera entrevista amb els familiars d’algun nen o nena. La idea és recollir tota la informació possible ja sigui a trets generals com detalls específics de la vida de l’infant.
Objectiu:
Amb aquesta entrevista procurarem acostar-nos a la realitat de l’infant fora i dins del context escolar i obtenir-ne el màxim d’informació, per un costat, i aconseguir apropar-nos una mica més a la família, procurant crear un vincle i una relació favorable per garantir un suport que ajudarà a que la intervenció es realitzi de forma molt més significativa.
Preguntes que realitzaré:
Les preguntes que formaran part del anamnesi les he estructurat en blocs segons la informació que voldrem recollir i dins de cada bloc hi ha elaborades unes preguntes que farem de forma ordenada als pares. En aquest cas quedaria així:
1.       FITXA
Nom i cognoms:
Adreça:
Població:
Telf:                                                                       Data de naixement:
Data primera visita:                                                 Edat:
Escola:                                                                   Curs:
Nom del pare:                                                         Nom de la mare:
Diagnòstic:                                                             Centre diagnòstic:

2.       SALUT
Ha tingut X alguna malaltia? Algun ingrés hospitalari? Intervencions quirúrgiques? Pren alguna medicació habitualment?

3.       EVOLUCIÓ MOTRIU I DEL LLEGUATGE
Amb quina edat va començar a caminar? Com va ser la seva evolució en el llenguatge, les seves primeres paraules? Com es comunica? Quina llengua parleu a casa?

4.       HÀBITS
Quins són els seus hàbits alimentaris? A quina hora va a dormir? Té un control dels seus esfínter durant la nit/dia? Quins són els jocs més freqüents als que recorre? Quines són les seves rutines?

5.       CONDUCTA EMOCIONAL-SOCIAL
Quin caràcter té habitualment? Té dependència dels adults? Gelosia de germans? Quines són les seves pors? Té malsons? Es mostra obsessiu, tranquil·la, inquieta...? té rabietes? quin és el seu rol a casa?

6.       RELACIONS FAMILIARS
Quant temps passa amb la família? Quines són les seves responsabilitats a casa? Té problemes de convivència? Quins i com són els seus vincles afectius? Quins son els acords en l’educació dels pares?

7.       RELACIONS SOCIALS
Quina relació té amb les persones desconegudes? Com interactua amb els seus amics? Li agrada fer activitats de grup (festes d’aniversari, anar a jugar en hores de fora d’horari escolar...)?

8.       HÀBITS DE TREBALL
Sap organitzar-se sola en les feines? Té iniciativa a l’hora de posar-se a treballar? Manté un nivell de concentració adequat? És ordenat/da en les tasques? Quins són els seus punts forts? On es veu més insegur/a? És polit/da?

9.       ESCOLARITAT
Història escolar (centres, canvis), assignatures que aprova, assignatures que suspèn, comportament a l’aula, relació amb el mestre, relació amb els companys, hàbits d’estudi.

10.   ALTRES.
Altres dades que la família vulgui destacar que no quedin reflectits en les preguntes anteriors.


Per concloure, m'agradaria dir que fer un bon diagnòstic, a vegades, és una mica com cuinar. Si vols fer un bon menjà, és necessari tenir tots els ingredients necessaris per a l'elaboració del plat, evidentment no ens hem d'oblidar que unes bones eines i certa sensibilitat i habilitat també jugaran al teu favor.
Un bon anamnesi és el que t'aportarà totes aquelles dades inicials que et donaran les pistes que ajudaran a elaborar un bon diagnòstic, complert i acurat i encaminar la teva tasca com a psicopedagoga, entendre què està passamt, perquè i com actuar de la manera més ajustada al nen o nena.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada