Quan ve una
família, amb una demanda del centre on estudia el seu fill o filla, o amb una
demanda pròpia perquè miris, valoris i diagnostiquis a l’infant, el primer
contacte que tens amb aquests és molt important per encaminar la teva actuació.
Totes les dades que recullis en aquella primera entrevista poden ser clau i
fonamentals per a passar un tipus de proves o per justificar i explicar
possibles resultats.
És per això que des
del centre AnCel, l’anamnesi que es fa és molt complert. L’Ana m’ha ensenyat un
anamnesi que van fer als pares de justament el K. a partir d’aquest m’han
invitat a que jo elabori el meu propi anamnesi per si el dia de demà em trobo
que he de fer una primera entrevista amb els familiars d’algun nen o nena. La
idea és recollir tota la informació possible ja sigui a trets generals com
detalls específics de la vida de l’infant.
Objectiu:
Amb aquesta
entrevista procurarem acostar-nos a la realitat de l’infant fora i dins del
context escolar i obtenir-ne el màxim d’informació, per un costat, i aconseguir
apropar-nos una mica més a la família, procurant crear un vincle i una relació
favorable per garantir un suport que ajudarà a que la intervenció es realitzi
de forma molt més significativa.
Preguntes que realitzaré:
Les preguntes que
formaran part del anamnesi les he estructurat en blocs segons la informació que
voldrem recollir i dins de cada bloc hi ha elaborades unes preguntes que farem
de forma ordenada als pares. En aquest cas quedaria així:
1. FITXA
Nom i cognoms:
Adreça:
Població:
Telf: Data
de naixement:
Data primera
visita: Edat:
Escola: Curs:
Nom del pare: Nom
de la mare:
Diagnòstic: Centre
diagnòstic:
2.
SALUT
Ha tingut X alguna
malaltia? Algun ingrés hospitalari? Intervencions quirúrgiques? Pren alguna
medicació habitualment?
3.
EVOLUCIÓ
MOTRIU I DEL LLEGUATGE
Amb quina edat va
començar a caminar? Com va ser la seva evolució en el llenguatge, les seves
primeres paraules? Com es comunica? Quina llengua parleu a casa?
4. HÀBITS
Quins són els seus
hàbits alimentaris? A quina hora va a dormir? Té un control dels seus esfínter
durant la nit/dia? Quins són els jocs més freqüents als que recorre? Quines són
les seves rutines?
5. CONDUCTA EMOCIONAL-SOCIAL
Quin caràcter té
habitualment? Té dependència dels adults? Gelosia de germans? Quines són les
seves pors? Té malsons? Es mostra obsessiu, tranquil·la, inquieta...? té
rabietes? quin és el seu rol a casa?
6. RELACIONS FAMILIARS
Quant temps passa
amb la família? Quines són les seves responsabilitats a casa? Té problemes de
convivència? Quins i com són els seus vincles afectius? Quins son els acords en
l’educació dels pares?
7. RELACIONS SOCIALS
Quina relació té
amb les persones desconegudes? Com interactua amb els seus amics? Li agrada fer
activitats de grup (festes d’aniversari, anar a jugar en hores de fora d’horari
escolar...)?
8.
HÀBITS
DE TREBALL
Sap organitzar-se
sola en les feines? Té iniciativa a l’hora de posar-se a treballar? Manté un
nivell de concentració adequat? És ordenat/da en les tasques? Quins són els
seus punts forts? On es veu més insegur/a? És polit/da?
9. ESCOLARITAT
Història escolar
(centres, canvis), assignatures que aprova, assignatures que suspèn,
comportament a l’aula, relació amb el mestre, relació amb els companys, hàbits
d’estudi.
10.
ALTRES.
Altres dades que la
família vulgui destacar que no quedin reflectits en les preguntes anteriors.
Per concloure, m'agradaria dir que fer un bon diagnòstic, a vegades, és una mica com cuinar. Si vols fer un bon menjà, és necessari tenir tots els ingredients necessaris per a l'elaboració del plat, evidentment no ens hem d'oblidar que unes bones eines i certa sensibilitat i habilitat també jugaran al teu favor.
Un bon anamnesi és el que t'aportarà totes aquelles dades inicials que et donaran les pistes que ajudaran a elaborar un bon diagnòstic, complert i acurat i encaminar la teva tasca com a psicopedagoga, entendre què està passamt, perquè i com actuar de la manera més ajustada al nen o nena.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada