M’agradaria
aprofitar aquesta entrada per a compartir un article que m’ha semblat molt
interessant sobre el Rol del Psicopedagog. L’he extret de la pàgina web del centre on
realitzo les pràctiques, el centre AnCel. Crec que és un bon punt de partida
per anar construint-nos una idea de com ha de ser un psicopedagog i quines
tasques ha de desenvolupar. A banda de la informació i la observació que fem en
el nostre pràcticum i de tota la formació que hem anat rebent amb les diferents
assignatures, la lectura d’articles i treballs també ajuda a entendre quin
paper realitza un psicopedagog i quin és l’objectiu que perseguirem.
Establir un context
de col·laboració és important perquè emfatitza la responsabilitat compartida
entre els diferents protagonistes de la tasca. Una conseqüència destacable és
que els consultants tenen així l’oportunitat d’interioritzar l’anàlisi
compartit, els plans elaborats, les condicions de implantació i, en definitiva,
poden augmentar la seva competència i autonomia en la resolució de problemes.
(Solé, 1998, p.56).
El rol que assumeix
un psicopedagog varia segons l’enfoc des del que treballi. Des de l’enfoc
educacional/constructivista, el rol d’un psicopedagog ha de ser de “consultor
de procés”, entès el consultor com un expert que treballa intensament amb els
consultants per implementar canvis en un procés concret. La tasca d’aquest assessor
estarà basada en la col·laboració. (Solé, 1998)
Una de les tasques
principals del psicopedagog en els centres és explicar la seva funció. En
aquest sentit, Selvini i altres (1985, citat a Solé, 1998) exposen que el
psicòleg que d’entrada es defineix a sí mateix com complementari en relació amb
la transcendència del problema i necessitat de la informació i els coneixements
que poden proporcionar els demés, implícitament (...) convida als seus
interlocutors a formar una aliança que apunta a un objectiu comú.
En aquest context,
considerem al psicopedagog tant com un professional compromès amb els objectius
de millora de la qualitat de l’ensenyament com un assessor per al canvi de la
institució. Aquests canvis, per una banda, han de permetre al centre organitzar
un ensenyament òptim per a cada alumne, i per l’altra, estaran vinculats a
aspectes organitzatius i curriculars, lligats per tant a la concreció pràctica
i quotidiana de la tasca educativa (Solé, 1998).
En referència a com
ha d’abordar el psicopedagog les demandes que li fan, Marrodan i Olivan (1996,
citat a Solé, 1998) assenyalen que la primera tasca psicopedagògica davant
d’una demanda consisteix en analitzar a què respon i valorar la pertinència o
no d’iniciar el seu abordatge. En un segon moment, tractarem de compartir
aquest anàlisi amb el professorat i explicitarem els objectius de la
col·laboració, la redefinició o el no inici de la col·laboració en el cas de
que veiem que no obeeix a una necessitat en la que puguem aportar ajudes.
Finalment, perquè
en un centre es produeixin canvis, el primer que necessita saber el
psicopedagog són els motius que té la institució per canviar i si té alguna
implicació el moment en què la institució fa la demanda pel que respecta a la
intervenció o assessorament. A continuació, donada la demanda per “vàlida”, cal
que el psicopedagog sàpiga quina és la capacitat de col·laborar dels col·lectius
als que es dirigeix la intervenció. Operar per al canvi es costós, i exigeix
uns compromisos mutus que permetin conduir de forma adequada la tasca de la que
es tracti (Solé, 1998).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada