diumenge, 6 de desembre del 2015

REFORÇ ESCOLAR

Al centre AnCel hi estic aproximadament unes 6 hores a la setmana repartides en dos dies. En aquest espai de temps, tot i ser un centre petit, hi veig les diferents tasques que realitza la psicopedagoga ja que, lluny d’estar tot el dia fent diagnòstics, desenvolupa altres tasques molt importants també.
Dins d’aquestes hi trobem la reeducació i també el reforç escolar.

L’Objectiu principal d’aquesta entrada és analitzar i reflexionar sobre la importància de donar eines i recursos perquè els infants que venen al centre a fer un reforç escolar marxin amb molt més que els deures ben fets, que marxin amb hàbits i tècniques d’estudi que puguin aplicar en el seu dia a dia, al centre escolar i a casa, que els donin autonomia i garanties de millors resultats.

Realitzar un bon reforç escolar no és només fer un acompanyament en els deures que pugui portar el nen o la nena, o resoldre dubtes i dificultats. Es procura donar eines i recursos als infants perquè realitzin les tasques de forma autònoma, cal organitzar i esquematitzar els coneixements que aquests ja tenen i facilitar-los la tasca amb recursos organitzatius que els ajudaran a suplir possibles carències de concentració i atenció o dels mals hàbits que hagin adquirit prèviament.

El primer que fem dins del grup de reforç escolar és obrir les agendes. Cal planificar i prioritzar les tasques que s’han de fer. Els nens i nenes han de saber anotar bé les feines ja que n’hi ha molts que enlloc d’anotar la tasca pel dia que s’ha d’entregar o anotar l’examen el dia que es realitzarà ho fan en el dia que se’ls ha comunicat. D’aquesta manera no tenen una bona organització i s’obliden de fer feines, portar deures i estudiar pels exàmens. És bo, en aquest casos, poder comptar amb la supervisió del tutor de l’aula o d’algun company organitzat.

Saber prioritzar tasques en funció de l’esforç i la dificultat que aquestes suposin també és important i dosificar el temari d’estudi en un període prolongat de temps també serà molt més efectiu que realitzar-ho tot de cop els dies previs de l’examen. Per això és tant important l’organització i la planificació.
El treball amb dibuixos i esquemes ajuda a assimilar molt millor els continguts i l’experimentació pràctica també serà un recurs molt útil per a l’adquisició dels continguts. Si estem repassant l’aparell locomotor, no ho farem llegint i mirant els dibuixos, sinó que ens aixecarem, saltarem, caminarem, observarem el moviment del nostre propi cos i en traurem les nostres conclusions i ho relacionarem amb allò que ens han explicat a l’aula.

En definitiva. En aquest espai de reforç escolar no es buscarà una continuació d’una aula ordinària, aprofitarem per fer coses diferents que sovint en una aula amb 25 alumnes resulta complicat, aprofitarem per experimentar el coneixement, buscarem metodologies dinàmiques i diferents, buscarem elements motivadors, des d’escriure a la pissarra amb els retoladors fins a la utilització de recursos digitals, farem esquemes i mapes conceptuals que ajudin a la correcta assimilació del que s’explica i procurarem que l’infant gaudeixi de tot aquest procés.


Per a que aquesta tasca sigui el màxim d’exitosa cal conèixer el nen o nena amb qui treballem. No tots respondran de la mateixa forma davant els mateixos estímuls, i per tant, com més els coneguem, més podrem ajustar la nostra ajuda a l’infant en particular.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada