Al centre AnCel hi
estic aproximadament unes 6 hores a la setmana repartides en dos dies. En
aquest espai de temps, tot i ser un centre petit, hi veig les diferents tasques
que realitza la psicopedagoga ja que, lluny d’estar tot el dia fent
diagnòstics, desenvolupa altres tasques molt importants també.
Dins d’aquestes hi
trobem la reeducació i també el reforç escolar.
L’Objectiu principal d’aquesta entrada és analitzar i
reflexionar sobre la importància de donar eines i recursos perquè els infants que venen al centre a fer un reforç escolar marxin amb molt més que
els deures ben fets, que marxin amb
hàbits i tècniques d’estudi que puguin aplicar en el seu dia a dia, al
centre escolar i a casa, que els donin autonomia i garanties de millors
resultats.
Realitzar un bon
reforç escolar no és només fer un acompanyament en els deures que pugui portar
el nen o la nena, o resoldre dubtes i dificultats. Es procura donar eines i
recursos als infants perquè realitzin les tasques de forma autònoma, cal
organitzar i esquematitzar els coneixements que aquests ja tenen i
facilitar-los la tasca amb recursos organitzatius que els ajudaran a suplir
possibles carències de concentració i atenció o dels mals hàbits que hagin
adquirit prèviament.
El primer que fem
dins del grup de reforç escolar és obrir les agendes. Cal planificar i
prioritzar les tasques que s’han de fer. Els nens i nenes han de saber anotar
bé les feines ja que n’hi ha molts que enlloc d’anotar la tasca pel dia que
s’ha d’entregar o anotar l’examen el dia que es realitzarà ho fan en el dia que
se’ls ha comunicat. D’aquesta manera no tenen una bona organització i s’obliden
de fer feines, portar deures i estudiar pels exàmens. És bo, en aquest casos,
poder comptar amb la supervisió del tutor de l’aula o d’algun company
organitzat.
Saber prioritzar
tasques en funció de l’esforç i la dificultat que aquestes suposin també és
important i dosificar el temari d’estudi en un període prolongat de temps també
serà molt més efectiu que realitzar-ho tot de cop els dies previs de l’examen.
Per això és tant important l’organització i la planificació.
El treball amb
dibuixos i esquemes ajuda a assimilar molt millor els continguts i
l’experimentació pràctica també serà un recurs molt útil per a l’adquisició
dels continguts. Si estem repassant l’aparell locomotor, no ho farem llegint i
mirant els dibuixos, sinó que ens aixecarem, saltarem, caminarem, observarem el
moviment del nostre propi cos i en traurem les nostres conclusions i ho
relacionarem amb allò que ens han explicat a l’aula.
En definitiva. En
aquest espai de reforç escolar no es buscarà una continuació d’una aula
ordinària, aprofitarem per fer coses diferents que sovint en una aula amb 25
alumnes resulta complicat, aprofitarem per experimentar el coneixement,
buscarem metodologies dinàmiques i diferents, buscarem elements motivadors, des
d’escriure a la pissarra amb els retoladors fins a la utilització de recursos
digitals, farem esquemes i mapes conceptuals que ajudin a la correcta
assimilació del que s’explica i procurarem que l’infant gaudeixi de tot aquest
procés.
Per a que aquesta
tasca sigui el màxim d’exitosa cal conèixer el nen o nena amb qui treballem. No
tots respondran de la mateixa forma davant els mateixos estímuls, i per tant,
com més els coneguem, més podrem ajustar la nostra ajuda a l’infant en
particular.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada