Per a poder fer un bon diagnòstic cal saber passar molt bé les diferents
proves de diagnosi. No es tracta simplement de seguir el llibret explicatiu i
passar un exercici rere l’altre, cal escollir quines proves i en quin ordre,
saber fer parèntesis, explicar molt bé la tasca a realitzar i interpretar les
respostes de l’infant o l’estat anímic i de concentració amb el qual s’està
realitzant la prova.
Avui ha vingut al centre l’I., un nen de 6 anys que des de casa i des de l’escola
s’ha detectat que està tenint una gran problemàtica per a l’adquisició del
procés de lectoescriptura. En prou feines sap escriure el seu nom, i comencen a
estar força preocupats.
Aquesta és la seva primera sessió al centre, no coneix a l’Ana i per tant
al principi se’l veu insegur i molt tímid. Cal trencar el gel. L’Ana li ensenya
el centre, l’aula on estaran, els diferents ambients... és bo que l’I. es
familiaritzi amb l’espai, també ens presenta a la Cèlia (la psicòloga) i a mi,
ja que estarem dins l’aula observant la sessió. Intentem començar la sessió d’una
forma dinàmica i engrescadora, fem preguntes, bromes, el que sigui perquè l’I.
es relaxi i agafi una mica de confiança.
Per començar l’Ana em comenta que sol escollir exercicis que resultin més
entretingudes de fer, que sovint els nens i nenes les veuen més com un joc i no
els costa tant de realitzar.
Comencem per la prova dels cubs, on l’I. haurà de copiar una imatge
projectada amb 4 cubs. Primer l’Ana en fa un de mostra i intenta donar algunes
indicacions. En el següent exercici l’I. ha de diré en què s’assemblen dos
objectes en concret. Després ha hagut de memoritzar i repetir una sèrie de
números, primer tal i com l’Ana li deia i després invertint l’ordre (aquest ha
estat molt difícil per ell). Seguidament ha hagut d’escollir dos imatges que ell
relacionés entre unes quantes. La cinquena prova ha estat la de copiar unes
claus, dins d’unes formes establertes (estrella, rodona, quadrat..) calia que
hi dibuixes un símbol concret (un guió horitzontal, una creu, una ratlla
vertical...). En aquesta prova ens ha deixat a les tres amb la boca oberta, ja
que en seguida ha memoritzat el símbol que corresponia a cada figura i a una
velocitat sorprenent ha començar a omplir figures sense mirar el model. La
penúltima prova ha estat una relacionada amb el vocabulari i en la última havia
de buscar si el símbol estava repetit o no.
Entre prova i prova l’Ana ha intentat trencar una mica la dinàmica, parlar
de coses amb l’I. per conèixer-lo una mica més, preguntar-li què li està
semblant, si necessita descansar, etc. És important garantir la comoditat del
nen, cal que estigui motivat i concentrat, sense pressions, d’aquesta manera
els resultats són més representatius.
Acabem la sessió amb un joc de la tableta, un que escull ell mateix ja que
s’ha portat molt bé i mereix un premi.
Recompensar l’esforç i el treball és una metodologia molt emprada en el
centre AnCel, tenen una caixa especial de premis que, quan els infants
acompleixen els objectius marcats poden obrir i escollir alguns dels detalls
que hi ha dins. Crec que això els ajuda a entendre la gratificació de la feina
realitzada, que se’ls valora l’esforç que fan, i també els fa venir contents i
amb ganes de treballar. Tothom i surt guanyant!.
M’ha agradat molt veure una primera sessió, la manera com entra el nen pot
marcar el diagnòstic i la possible intervenció posterior, cal ser respectuosos,
cal cuidar els detalls, tant amb l’infant com amb la família, és important
crear un clima de seguretat i confiança on tothom se senti a gust, tant el
professional que treballa, com el nen o nena que ve a treballar, com la família
i l’entorn. No hem d’oblidar que treballem amb persones, i amb nens i nenes amb
dificultats que ho estan passant malament ja que la seva problemàtica els
impedeix avançar amb normalitat. M’agrada molt com treballen en el centre
AnCel, m’agrada la forma com cuiden aquesta relació de confiança amb els nens i
les famílies que venen al centre i crec que això és garantia que les coses els
aniran molt bé.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada